iklan

September 7, 2010

PLKN

aku tau, sekarang ni tengah mood raya kan..tapi tetibe je aku teringat pasal plkn dulu...so aku rasa macam nak wat entry pasal plkn...next entry pasal raya pulak k?hehehe...

aku dapat plkn dekat kem batu jong, kuala krai, kelantan.jauh gile kan?
dah la 1st time nak berenggang dengan mak bapak, tauk aku jauh-jauh pulak (T_T)...masa ni aku dah puas berguling dan menangis nangis dah sebab tak nak pegi.
kakak sampai call jabatan latihan khidmat negara untuk mintak kalau-kalau aku boleh tukar kem kat perak.
pegawai tu cakap boleh tapi aku kena masuk siri ke 3 punya.
kalau masuk siri ke 3 means kalau dapat tawaran matrix aku kena tangguh la sebab nak complete kan plkn.gile susah.so dengan hati yang berat, aku pergi jugak kem kat kelantan ni.

nasib baik masa tu aku ade shawal...aku naik bas pun duduk sebelah dia...kami ni sesama la 1st time nak berpisah dari kaum keluarga...
sampai je kat kem tu, aku dah gundah gulana.mana taknya, kem dalam ladang getah wehhhhh......

aku dapat kompeni charlie, bila masuk je dorm dah rasa macam nak nangis, nak balik taiping, nak lari dari kem, semua ada la...1st day pergi, air tak de pulak tu kat kem...sakit hati aku...huhu..tapi aku tahan juga hati, gagah juga menjalani program ni...

tapi bila dah lama-lama tu ok la...rasa seronok pulak...

aku bangun pukul 5 pagi...sebab tak nak berebut toilet...aku memang tak suka mandi dekat kolah bersama rakan-rakan, berkemban pulak tu..aku tak suke...tak suke...shower pulak air die macam nak tak nak je keluar..tandas je ok..so situ la tempat aku mandi...

lepas je mandi, ada banyak masa lagi sebelum perhimpunan pagi pukul 6.30, tapi aku dah pakai baju PT siap-siap.siap dengan kasut sport and tudung aku pakai siap-siap.then aku tido balik...kalau dah masuk subuh aku sembahyang and kalau ada masa lagi, aku tidur balik...hehehe...

masa perhimpunan tu, memang aku rasa tertekan gila.nyanyi lagu negaraku sambil mata tertutup tuuu...punya la pemalas nak bangun pagi kan..hehehe....bila start senaman pagi, memang aku meluat gila waktu ni...

lari panjat turun bukit pagi-pagi....aku rasa macam nak tercabut kepala lutut...gila semput!

lepas je senaman pagi, aku BERLARI (berlari ye) untuk berebut breakfast..perghhh...cam bebudak kan...umur dah 18 tahun masa tu, tapi berlari lagi nak berebut makanan...
tapi aku ada reason sendiri tau kenapa aku berlari untuk breakfast.....

sebab pukul 9 kena berhimpun nak masuk kelas charakcter building and kenegaraan pulak.so aku kena makan cepat-cepat, lari masuk dorm, untuk tido dekat katil!!!!
even dapat tido 5 or 10 minit tapi heaven gila kot....sanggup aku makan cepat cepat then lari untuk tido je before ke kelas CB n kenegaraan....memang pemalas...hehehe....

aku paling tak boleh lupa bila ingat pasal queue nak amik makanan ni...ada dua line.satu untuk perempuan and satu untuk lelaki...tapi ada satu dorm perempuan ni, semangat kedorman diorang tinggi sikit...kalau seorang beratur kat depan dia akan panggil semua ahli dorm die beratur kat belakang dia...tak buleh blah betul la...
contoh kalau aku orang yang kedua beratur..depan aku seorang ahli dorm ni..aku boleh jadi orang yang ke 28 sebab dia akan panggil 27 ahli dorm dia beratur kat belakang dia..sengal gila kan????1st come 1 serve la...

then ade la pelatih yang mengadu kat askar pasal dorm ni, so kena tegur...puas hati aku...sapa lambat beratur dekat belakang ye!

paling rasa terseksa bila kena kawad masa matahari tegak atas kepala siap pakai baju celoreng, beret, but...panasssssssssssssssssssssss!!!!!
masa ni memang la...nak cover cover muka memang tak berani....so tahan je la..

tapi banyak pengalaman yang aku kutip masa kat plkn ni...pernah kena denda ketuk ketampi, kena denda berdiri dekat jalan malam-malam masa hujan renyai-renyai...masuk hutan malam-malam tanpa askar or sesapa yang tua kecuali kami-kami je...pernah tido dalam khemah askar dalam hutan siap pakai but ikat tali ketat-ketat sebab takut pacat gigit kaki dengan tandas yang korek lubang je...

memang experience yang tak boleh kutip dekat mana-mana....ada gambar, tapi aku malas nak scan..oppss...bukan malas..scanner rosak...huhuhu...

p/s dekat plkn la kenal si dia- budak- pahang-cinta- tak -jadi -aku...hahaha

No comments:

Post a Comment